proposed: 28 Jun 2009
source: haios.ro
Polul Nord geografic
Este
punctul nordic al axei de rotatie a
Pamantului, considerat a fi punctul cel
mai nordic al Pamantului. Din acest
punct directia deplasarii va fi spre sud
indiferent in ce directie pornim.
Ziua si noaptea
In
acel loc exista o singura zi polara
si o singura noapte polara pe
durata unui an, despartite intre ele de
doua perioade de crepuscul (noaptea se
imbina cu ziua).
De la 14 noiembrie
pana la 31 ianuarie se intinde noaptea
polara, luminata doar de stele si din
cand in cand de aurore boreale. Pana la
31 martie urmeaza crepusculul, cand
noaptea se imbina cu ziua. O data cu
aparitia soarelui, incepe ziua polara,
care dureaza pana la 23 septembrie. De
la acea data pana la 14 noiembrie, are
loc crepusculul de iarna.
Dupa
cum este cunoscut, Pamantul executa atat
o miscare anuala de revolutie
in jurul Soarelui, cat si o miscare
diurna de rotatie in jurul propriei
axe a polilor terestri. Insa axa
polilor este inclinata pe planul
orbitei Pamantului (dat de traiectoria
de rotatie in jurul Soarelui) cu 66
grade si 33 minute. Combinand toti
acesti factori descrisi mai sus, rezulta
ca cele 2 emisfere terestre, nordica si
sudica, sunt iluminate de Soare in mod
inegal pe parcursul unui an, iar la
latitudini medii avem inegalitatea
zilelor si a noptilor, precum si
succesiunea anotimpurilor.
Clima
Temperatura cea mai
joasa nu depaseste -50 grade Celsius la
Polul Nord. Prin gheata strabate o
cantitate insemnata de caldura din
adancul oceanului. Comparativ cu Polul
Nord geografic, care se afla la nivelul
marii, Polul Sud geografic se afla la
2700 metri deasupra nivelului marii, in
consecinta temperatura acolo este mult
mai scazuta.
Asaltul
deserturilor de gheata
Cu Nansen spre Polul Nord
Fridtjof Nansen a fost exploratorul care
a demarat in mod semnificativ efortul de
explorare si cunoastere a Polului Nord,
dovedind ca nefondata credinta in
existenta unui continent aflat la pol,
ci numai a unui ocean acoperit de
gheata.
Fridtjof Nansen a parasit
Norvegia, prin portul Vardo, la 21 iulie
1893, cu vasul Fram (fram se traduce
inainte) construit special pentru a
rezista presiunii gheturilor, nu pentru
a cauta extremul nord matematic al
Pamantului, ci pentru a face cercetari
in vastele regiuni necunoscute care
inconjurau polul.
La 14 martie 1895
Nansen, impreuna cu locotenentul Fredrik
Johansen - cel mai bun schior al
Norvegiei, au parasit nava care se
blocase in gheturi (dar care a rezistat
cu succes presiunii gheturilor) si au
inceput, de la latitudinea de 84 de
grade, calatoria pe gheata catre pol.
Facand eforturi supraomenesti, ei au
strabatut peste 1000 de kilometri in
desertul de gheata si printre insule,
atingand latitudinea de 86 de grade si
14 minute, apoi intorcandu-se si iernand
vreme de 8 luni intr-un bordei de piatra
si gheata si ajungand in final la capul
Flora, unde s-au intalnit cu
exploratorul englez F. Jackson, cantonat
acolo cu vasul Windward. Norvegienii
s-au imbarcat pe nava lui Jackson si au
sosit in Norvegia, la Vardo, la 13
august 1896, unde au fost intampinati ca
niste adevarati eroi nationali.
Cam
in acelasi timp s-a intors in tara si
nava Fram, care a fost purtata in tot
acest timp in deriva, prinsa intre
gheturi, pana la latitudinea nordica de
85 de grade si 57 de minute, punct pana
la care nu mai fusese pana atunci nicio
nava.
Nansen a capatat o
asemenea prestanta, datorita intregii
sale activitati stiintifice si de
explorare, incat la un moment dat, cand
Norvegia a reusit sa-si capete
independenta fata de Suedia, i s-a
propus chiar un post de presedinte sau
de regent, lucru refuzat de marele
explorator.
Nansen a castigat
premiul Nobel pentru pace in 1922 pentru
activitatea desfasurata la Liga
Natiunilor.
De remarcat ca ceea ce
l-a salvat pe Nansen de la o moarte
sigura in desertul de gheata, ramas pe
timpul expeditiei si fara provizii, au
fost cunostintele capatate de la
eschimosi, pe perioada cat a locuit
printre ei, in timpul expeditiei in
Groenlanda, intreprinsa cu cativa ani
inainte. Nansen nu s-a aventurat intr-un
tinut extrem de ostil fara sa se fi
pregatit temeinic inainte, ci cunostea
bine mediul pe care il infrunta.
Datele stiintifice culese de membrii
expeditiei au fost publicate in 6 volume
care au adus lumina in ceea ce priveste
cunoasterea regiunilor arctice.
Asaltul polului pe calea
aerului: Solomon August Andrée
Cel care a pus
pentru prima oara in practica ideea
calatoriei catre Polul Nord pe calea
aerului a fost inginerul si exploratorul
suedez Solomon August Andrée, cu un
balon cu hidrogen.
1897, spre
sfarsitul lunii mai, Andrée, impreuna
cu Nils Strindberg si Knut Fraenckel, au
sosit in nordul arhipelagului Svalbard,
de unde s-a dat semnalul de plecare, la
bordul balonului Vulturul, balon
construit in Franta dupa planurile
cunoscutului aeronaut Lecombre.
Proiectul sau de explorare a
tinuturilor polare a fost subiectul unui
enorm interes si a fost privit ca o
initiativa nationala patriotica.
Insa expeditia lui Andrée a
disparut fara urma pe intinderile de
gheata. Disparitia celor plecati a fost
lamurita abia dupa 30 de ani. Pentru ca
vara lui 1930 a fost deosebit de
calduroasa in regiunile polare,
balenierele au putut inainta mult mai in
nord decat de obicei. Resturile
expeditiei polare au fost astfel
descoperite, din intamplare, de doi
pescari de pe baleniera Bratvaag, pe
insula Belii (Alba). Au fost gasite si
cele trei corpuri ale expeditionarilor,
perfect conservate in gheata. Cel
apartinand sefului expeditiei, inginerul
Andrée, ii lipsea insa capul, mancat
probabil de ursi.
Din insemnarile
gasite, a reiesit ca Vulturul fusese
acoperit de o crusta groasa de gheata.
Astfel ingreunat, a pierdut din inaltime
si s-a tarat pe sloiurile de gheata pana
cand aeronautii au reusit sa taie
franghiile ce legau balonul de nacela,
naufragiind astfel pe o banchiza, la 800
de kilometri de Polul Nord, la 83 de
grade latitudine nordica. Bine echipati
si utilati pentru a supravietui in
tinuturile arctice, au incercat o
calatorie de intoarcere pe jos, spre
sud, zadarnicita insa de sloiurile de
gheata care se deplasau spre est, asa ca
exploratorii au incercat sa-si
construiasca o coliba pe insula Alba,
unde sa ierneze. Acolo insa au murit
doborati de frig si oboseala.
Tot
din insemnarile gasite in jurnalele de
expeditie recuperate rezulta ca e
posibil ca cei trei exploratori au fost
loviti si de probleme digestive grave,
datorate probabil consumului de carne de
urs polar infectat cu parazitul
Trichineloza, sau a unor provizii de
hrana expirate.
Asaltul
polului pe calea aerului: Richard Byrd,
Roald Amundsen
Zborurile spre
Polul Nord au continuat. Intre timp,
tehnica aviatiei progresa, asa ca
securitatea exploratorilor era din ce in
ce mai mare.
Pe 9 mai 1926 americanul
Byrd a pretins ca a atins Polul Nord cu
un biplan, Fokker FVII3, dupa un zbor de
8 ore. Aici ar fi facut cateva poze,
apoi s-a intors la locul de unde
plecase. Zborul a durat 15 ore, timp in
care a strabatut 2500 de kilometri.
Peste doar doua zile, la 11 mai
1926, a plecat spre Polul Nord si
norvegianul Roald Amundsen, cu
dirijabilul Norge, din arhipelagul
Svalbard. La 12 mai, 1926, calatorii se
aflau deasupra Polului Nord. Calatoria
lor s-a incheiat in Alaska, deci de
partea cealalta a polului, asa ca nu
exista niciun dubiu asupra trecerii pe
de-asupra polului.
Calatoria spre
pol a lui Amundsen incepuse de fapt pe
21 mai 1925, cand a esuat in prima sa
incercarea de a atinge polul cu ajutorul
a doua hidroavioane metalice. La acea
data, fusese cea mai nordica latitudine
atinsa de vreun avion. Lucru inca si mai
remarcabil, pentru ca unul din cele doua
hidravioane s-a defectat, echipajele
ambelor avioane au fost nevoite sa
aterizeze pe gheata, fara contact radio.
Cu toate acestea cele doua echipaje au
reusit sa se intalneasca. Dupa ce au
curatat 600 de tone(!!!) de gheata doar
cu lopetile, vreme de aproximativ 20 de
zile, cei 6 oameni ce compuneau cele
doua echipaje initiale au reusit sa
croiasca o pista pentru decolarea
avionului functional, s-au imbarcat si
au reusit sa decoleze intorcandu-se
teferi in tara.
Conform acestor
date se pare ca Byrd a fost primul care
a zburat peste Polul Nord. Insa calcule
ulterioare care au tinut cont de toate
detaliile furnizate de exploratorul
american, unele contradictorii, indica
posibilitatea ca Byrd de fapt sa nu fi
facut decat 80% din drumul pana la pol,
sau chiar sa se fi pierdut in
imensitatea desertului de gheata. In
unele discutii cu apropiati, Byrd ar fi
recunoscut ca nu a atins Polul Nord. In
aceste conditii Roald Amundsen ar fi cel
care a zburat prima data peste Polul
Nord, mai ales ca destinatia sa era de
partea cealalta a Polului Nord, in
America de Nord, plecand din nordul
Europei.
Oricum Roald Amundsen a
fost primul om care a atins ambii poli
ai Pamantului, el fiind primul care a
pus piciorul la Polul Sud.
Pe jos spre Polul Nord: Robert
Peary
In paralel cu cei care
incercau atingerea Polului Nord pe calea
aerului, numerosi exploratori faceau
incercari repetate pentru a ajunge la
pol pe uscat sau pe apa. Polul Nord
suscita in continuare un interes
deosebit in randul exploratorilor,
facand nenumarate victime in randul
chiar si a celor mai experimentati
dintre ei.
La 6 aprilie 1909, dupa
nu mai putin de 8 calatorii intreprinse
pentru atingerea Polului Nord intr-un
interval de 17 ani, americanul Robert
Peary a pretins ca a ajuns la
latitudinea nordica de 89 de grade si 55
de minute, desi in drumul spre pol, dupa
latitudinea nordica de 87 de grade si 47
de minute nu au mai fost prezente in
cadrul etapei finale a expeditiei sale
si surse independente de observatie care
sa aiba pregatirea necesara pentru a
masura si a calcula si a confirma astfel
atingerea Polului Nord. Dupa indelungi
dezbateri, desfasurate pe parcursul
multor ani, si bazandu-se pe aspecte
descrise in insemnarile din jurnalul de
expeditie, in cele din urma Societatea
Nationala de Geografie a Statelor Unite
a fost de acord ca Peary a atins Polul
Nord. Controversele nu au incetat insa
nici in prezent.
Peary a
inceput seria de expeditii in 1892.
Pe un ger de -50 grade Celsius, la
15 februarie 1909, in cadrul ultimei
expeditii, a inceput atacul final catre
Polul Nord, cand expeditia a plecat
catre capul Columbia, cel mai inaintat
punct din tara Grant, situat la 83 grade
latitudine nordica, de unde pana la pol
mai sunt 760 de kilometri. In acest
punct s-au format sase grupuri conduse
de Peary, Mac Millan, Bartlett, Bourp,
Marvin si Henson. Planul elaborat de
Peary prevedea impartirea membrilor
expeditiei in sase grupuri: unul din
inaintasi si cinci de sprijin. Fiecare
grup de sprijin era format dintr-un
membru al expeditiei si cate 3
eschimosi. Grupurile de sprijin aveau
rolul de a trasa drumul si de a construi
colibe pentru grupul de inaintasi,
scutindu-i pe acestia de munci grele.
Urma ca de la 88 grade latitudine
nordica, inaintasii, condusi de Peary,
sa plece singuri spre pol, odihniti, cu
viteza sporita si cu provizii suficiente
si sa se intoarca pe drumul marcat de
grupurile de sprijin.
La 6 aprilie
1909, Peary impreuna cu Henson, Seegloo
si doi eschimosi, dupa un mars de 5 zile
in care au strabatut distanta
considerata prea lunga pentru a fi
reala, de 234 de kilometri, au ajuns la
89 de grade si 55 de minute latitudine
nordica, adica in regiunea Polului Nord.
Frederick Cook a fost
principalul contestatar al lui Peary,
sustinand ca el a fost primul care a
ajuns la Polul Nord, cu un an inainte,
afirmatie neacceptata de nicio
institutie, desi si in cazul sau
controversele continua si in ziua de
azi.
Nu este foarte clar daca
macar unul din cei doi americani au
ajuns la Polul Nord.
Daca nu
tinem cont de Peary sau de Cook, primii
care au pus piciorul la Polul Nord, au
fost membrii unei expeditii sovietice,
condusa de Otto Schmidt – formata
din patru avioane aflate sub conducerea
aviatorului polar Vodopianov, care au
aterizat la Polul Nord pe 21 mai 1937.
Bazil Assan: Un explorator
roman la Polul Nord
Printre cei
care s-au aventurat la Polul Nord, in
incercarea de a intelege ce anume se
afla acolo si pentru a beneficia de
oportunitatile oferite de Polul Nord,
s-a numarat si un roman, Bazil Assan.
Nascut la Bucuresti, la 1 august 1860.
Tatal lui, originar din Moldova, a venit
in Bucuresti si a construit o moara pe
malul lacului Colentina. El a modernizat
apoi aceasta moara, introducand in 1853,
pentru prima data in istoria industriei
romanesti, o masina cu abur. Fratele lui
Bazil, Georges Gh. Assan (1862 –
1900), absolvent al Scolii Superioare de
Comert de la Anvers (Belgia), a fost o
mare personalitate in domeniul
comercial: Presedinte al Camerei de
Comert si Industrie, consilier comunal,
membru in Consiliul CEC si al
Instructiunii Publice pentru
Invatamantul Profesional si Comercial.
Bazil Gh. Assan a studiat ingineria
in Elvetia si in Franta. Intorcandu-se
in tara, a devenit asociat in industria
creata de tatal sau, impreuna cu fratele
lui.
La inceputul secolului XX,
Romania se dezvolta in acelasi ritm cu
toate tarile din Europa, fapt datorat
oamenilor cu initiativa. Printre acestia
se numara si Bazil Assan.
El a
construit doua mori mecanizate, o
fabrica de sapun si una de vopsele si
lacuri. In 1904 a construit un siloz de
grau cu 28 de celule, cu o capacitate de
700 de vagoane, avand o inaltime de 41
m, la timpul acela cea mai inalta
cladire din Bucuresti.
In dorinta de
a crea o industrie competitiva pe plan
mondial, a intreprins o calatorie in
SUA, pentru a studia industria americana
si a introduce metodele cele mai
avansate in industria romaneasca. Ca
urmare a acestei experiente, a construit
o fabrica de uleiuri comestibile din
porumb, prima din tara.
In
colaborare cu fratele lui a inventat o
metoda originala de extragere a uleiului
din rapita, cu ajutorul cherosenului
(inainte se extragea prin presare).
Bazil Assan a fost primul care a
proiectat un canal navigabil intre
Cernavoda si Constanta. Despre acest
proiect a publicat un articol in
Buletinul Societatii Politehnica (1899).
El a lasat prin testament suma de 80 000
lei „pentru facerea studiilor la
fata locului, pentru construirea unui
canal navigabil intre Cernavoda si
Constanta, si 15 000 lei pentru
construirea unui tunel la o mica
adancime sub nivelul Dunarii, in
apropiere de Turtucaia“.
In vara anului 1896, Bazil Assan s-a
imbarcat pe vasul norvegian Erling Jart,
impreuna cu un grup de oameni de stiinta
din mai multe tari, care au ajuns in
regiunile arctice, pana la 81 grade si
35 minute latitudine nordica. El a fost
primul roman care a ajuns in tinuturile
polare. A studiat structura geologica si
resursele naturale ale arhipelagului
Svalbard (de unde a adus 80 de specii de
plante), formarea aisbergurilor si
conditiile bioclimaterice.
In
anii 1897 - 1898 a efectuat o calatorie
pe ruta Constantinopol –
Alexandria – Ceylon –
Singapore – Hong Kong –
Shanghai – Nagasaki – Tokyo
– Yokohama – San Francisco
– New York – Londra, ocazie
cu care a devenit nu numai primul roman
care a calatorit in jurul lumii, ci si
primul roman care a incheiat contracte
comerciale in Extremul Orient.
Relatarile expeditiilor sale au fost
publicate in Buletinul editat de catre
Societatea Regala de Geografie din
Romania, al carui membru era.
Cu acordul regelui Carol I, s-a
imbarcat la bordul vasului de razboi
Elisabeta si a luat in posesie pentru
Romania unele insule inca nedetinute de
nimeni in Pacific, insa proiectul in
curand a fost abandonat din lipsa de
resurse.
Intre 1906 si 1914
si-a ridicat la Bucuresti o frumoasa
casa in stil neoclasic francez, dupa
proiectul arhitectului I. D. Berindei,
cunoscuta astazi sub numele de Casa
Oamenilor de Stiinta (Adresa: Piata
Lahovari, nr. 9).
Bazat pe o
bogata experienta in domeniul
industriei, a publicat in presa timpului
numeroase articole privind dezvoltarea
industriei romanesti, asupra
iluminatului cu gaz si introducerii
tramvaielor in Bucuresti.
A
fost proprietarul autoturismului
inregistrat cu nr. 1 in Bucuresti
(1900), un Panhard decapotabil de 15 CP,
fabricat la Liège (Belgia).
S-a stins din viata la 16 iunie
1918, in Elvetia, la Montreux.
Sursa:
http://www.agir.ro/univers-ingineresc/ba
zil_gh._assan_(1860___1918)inginer_inven
tator_industrias_primul_romin_carea_cala
torit_in_tinuturile_arctice_si_in_jurul_
lumii_2364.html
In canonul
progresului schitat de Assan, iesirea
din provincialismul european este o
premiza a decolajului economic. Ceea ce
suprinde in cazul pledoariei lui Bazil
Assan este siguranta tonului si
reciclarea unor teme circuland in
imaginarul european al epocii: o natiune
civilizata si constienta de misiunea ei
este condamnata sa imbratiseze,
respectand proportiile, un comportament
ofensiv, definind conduita marilor
puteri: „Daca nu intretinem
relatiile diplomatice cu Japonia, acolo
unde putem fi deopotriva cu puterile
cele mari, cum putem fi incunostintati
de evenimentele care se vor petrece in
Extremul Orient? (...) O data cu aceasta
intrebare, sa-mi dati voie a-mi exprima
inca o dorinta, adica: necesitatea ce ni
se impune de a face sacrificii pentru
maritism, dupa cum am facut si facem
pentru militarism. Trebuie sa ne formam
o flota comerciala puternica, sustinuta
de o flota de razboi, caci numai astfel
vom putea ajunge la prosperitatea tarii
noastre“.
Sursa:
http://www.observatorcultural.ro/Toate-p
inzele-sus*articleID_372-articles_detail
s.html
Prima comunicatie
intre Polul Nord si Polul Sud
Prima
comunicatie intre Polul Nord si Polul
Sud, la 12 ianuarie 1930, a fost o
legatura radio realizata intre statia
radio RRX, aflata in cea mai nordica
statiune din lume, statiune
meteorologica sovietica, din arhipelagul
Franz-Iosef, si statia radio WFA, aflata
in statiunea Mica America, de la Polul
Sud.
Spre Polul Nord pe sub
apa
In 1931 a fost pusa pentru
prima oara in practica ideea calatoriei
catre Polul Nord pe sub apa.
Australianul Sir Herbert Wilkins a avut
o incercare nereusita de a ajunge din
Svalbard la Polul Nord cu submarinul
„Nautilus”.
Polul Sud Magnetic
Din
antichitate se cunoste faptul ca la
suprafata Pamantului acul magnetic se
orienteaza strict intr-o anumita
directie. Pamantul este un imens magnet.
Folosind aceasta proprietate a fost
construita busola, ca instrument de
orientare pe teren.
Orientarea
acului magnetic al busolei strict pe o
anumita directie si intr-un anumit sens
se datoreaza campului magnetic al
Pamantului, busola aliniindu-se pe
directia liniilor campului magnetic. La
inceput se credea ca acul magnetic se
orienteaza spre polii geografici ai
Pamantului, insa mai tarziu s-a
constatat ca acul magnetic e orientat
spre polii magnetici ai Pamantului, care
nu coincid cu cei geografici. Polul
magnetic este acel punct in care liniile
campului magnetic se intalnesc.
Polului Nord geografic ii corespunde
Polul Sud magnetic si Polului Sud
geografic ii corespunde Polul Nord
magnetic.
Polul sud magnetic,
care corespunde Polului Nord geografic
este foarte dinamic (si la fel si Polul
nord magnetic, care corespunde Polului
Sud, celalalt capat al axei polilor
magnetici). Acesta nu este stabil, ci se
deplaseaza din loc in loc in jurul
polului geografic. De exemplu, in 1831,
polul magnetic ce corespunde polului
nord geografic, a fost stabilit la 70 de
grade latitudine nordica si 98 de grade
longitudine vestica (si nu la 90 de
grade latitudine nordica, acolo unde se
afla polul geografic).
Se poate
vedea in imaginea alaturata, cu puncte
rosii, migratia Polului Sud magnetic
de-a lungul timpului (1600, 1700, 1800,
1900, 2000 si cu alb predictia de
migrare pentru urmatorii 50 de ani).
Polul se deplaseaza din ce in ce mai
rapid, spre Siberia, loc in care se
prognozeaza ca va ajunge polul magnetic
peste 50 de ani.
Din
geografia polilor
Dincolo de
cercurile polare, in Salvbard, in
Groenlanda, sub carapacea de gheata au
fost gasite importante zacaminte de
carbuni, dovada ca odinioara clima
acestor locuri era cu totul alta; era
cald si umed, iar pe sesuri si in
mlastini cresteau paduri luxuriante.
In 1856 s-a comunicat ca au fost
descoperite in Africa de sud urmele unor
ghetari de acum 200 de milioane de ani,
din timpul paleozoicului. Prin 1892 s-au
descoperit urme de ghetari si in
Australia, India si America de Sud.
Se naste astfel o imagine complet
surprinzatoare: in preajma Cercului
Polar in unele timpuri geologice crestea
bananierul si arborele de paine iar la
Ecuator erau bariere de ghetari.
Popul Vuh, cartea sacra a indienilor
din regiunea ecuatoriala a Americii de
Sud, vorbeste despre un mare cutremur
care ar fi zguduit pamantul zile
intregi: „A venit un frig mare
care a acoperit Soarele, iar marea s-a
acoperit de gheata, putandu-se trece
peste ea.”
Vechile carti
sacre persane vorbesc despre imparatul
intunericului, care a vrut sa le
distruga tara cu ajutorul unui val de
frig care a inghetat totul:
„Soarele rasarea peste pamantul
lor numai o singura data pe an, fapt
pentru care anul li se parea doar o zi
si o singura noapte.” – Asa
ceva insa nu se putea intampla decat in
regiunile polare ale Pamantului.
O posibila explicatie este data de
savantul german Wegener care afirma ca
polii geografici ai Pamantului au
„calatorit”: Polul Nord s-a
deplasat din Oceanul Pacific prin
Groenlanda pana in punctul unde se afla
astazi, iar Polul Sud a calatorit
concomitent dar drumul sau fiind
antipodul drumului parcurs de polul
nordic: din Africa de sud, Madagascar,
insula antarctica Kerguelen, apoi s-a
intors din nou spre Africa, de unde s-a
indreptat spre Antarctica, mai intai
ocolind-o, apoi ajungand in locul unde
este astazi.
Si o
intrebare de final: de ce credeti ca
sunt polii tot timpul inghetati?
Daca v-a placut acest articol,
puteti sa va distrati cu un test ale
carui intrebari sunt inspirate exact din
acest material:
Polul
Nord. Mari exploratori si expeditiile
lor
---------------------------------
Materiale folosite la
scrierea acestui articol:
1) Geografie Distractiva, Aurel
Lecca, 1969, Bucuresti, Republica
Socialista Romania.
2)
Wikipedia
3)
http://www.agir.ro/univers-ingineresc/ba
zil_gh._assan_(1860___1918)inginer_inven
tator_industrias_primul_romin_carea_cala
torit_in_tinuturile_arctice_si_in_jurul_
lumii_2364.html
4)
http://www.observatorcultural.ro/Toate-p
inzele-sus*articleID_372-articles_detail
s.html
Explorarea Polului Nord. Polul Nord geografic Este punctul nordic al axei de rotatie a Pamantului, considerat a fi punctul cel mai nordic al Pamantului. Din acest punct directia deplasarii va fi spre sud indiferent in ce [...]
previous article Explorarea Polului Nord. Polul Nord geografic Este punctul nordic al axei de rotatie a Pamantului, considerat a fi punctul cel mai nordic al Pamantului. Din acest punct directia deplasarii va fi spre sud indiferent in ce [...]
next article