Raspuns CNA clip Basculanta

Articol din categoria: Opinii

propus: 19 Apr 2006
sursa: Undisclosed

Catre: Consiliul National al Audiovizualului


Ca urmare a solicitarii nr. xxxx din dd.mm.yyyy, emisa de Consiliului National al Audiovizualului, formulam mai jos punctul de vedere al agentiei de publicitate XXXXX in legatura cu sesizarea nr. xxx/AAA/dd.mm.yyyy a Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, Inspectia Muncii.

Sesizarea reclama ca difuzarea spotului TV "Basculanta" pentru coniacul Unirea:
a) ar putea incuraja consumul de alcool in timpul programului de lucru;
b) ar putea incuraja incalcarea normelor de securitate la locul de munca;
c) ar avea legatura cu parasirea locului de munca fara aprobarea maistrului sau a altui conducator al formatiei de lucru, data in conditiile prevazute de lege;
d) ar putea incuraja muncitorii si celalalt personal operativ ca in timpul serviciului sa nu se preocupe permanent de buna desfasurare a activitatii.

In legatura cu acestea, punctul nostru de vedere este:
a) Este adevarat, spotul TV "Basculanta" ar putea incuraja multe lucruri: consumul de droguri, violenta in familie, evaziunea fiscala, consumul de alcool in timpul programului, fuga de la locul unui accident cu basculanta etc. Realitatea insa este ca spotul incriminat nu incurajeaza nimic din toate acestea. Pentru ca nu infatiseaza astfel de lucruri.
b) Reclamele, bancurile, snoavele, baladele, glumele, miturile, basmele, ghicitorile etc. nu respecta cu strictete Legea protectiei muncii nr. 90/1996 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborata cu Normele Generale de Protectie a Muncii. Judecand strict din perspectiva ingusta a normativelor invocate, „Mesterul Manole” de exemplu incalca flagrant normele de protectie a muncii. La fel si reclama internationala in care sunt infatisati niste tineri ce manevreaza utilaje grele, cu cupa, pentru a juca fotbal cu un butoi metalic. Si povestea celor trei purcelusi, care si construiesc case intr o completa nepasare fata de normele de protectie a muncii. Etc.
Reclamele, ca si ghicitorile, snoavele etc., au si o dimensiune artistica – iar aceasta face infoensive micile glume care ironizeaza lipsa de istetime a unui personaj. Mai ales cand „rezolvarea” este evidenta – cum e cazul basculantei pe care Dorel accepta sa o descarce manual, nedandu i prin cap ca, prin definitie, basculanta e facuta sa descarce prin basculare.
Credem ca pericolul ca dupa difuzarea spotului muncitorii din Romania sa treaca la descarcarea manuala a basculantelor (expunandu se astfel la accidente) este nul. Sau, in cel mai rau caz, la fel de mare ca si pericolul ca lucratorii din domeniul zootehnic sa fie incitati la nerespectarea normelor de priponire a animalelor de versurile cantecului „Paste calul lui Gheorghita / Priponit de o garofita”.
Daca totusi ne ambitionam sa privim orice act de comunicare prin transparenta paginilor Legii protectiei muncii nr. 90/1996, spotul „Basculanta” are o singura morala: Asigurati va temeinic inainte de a purcede la descarcarea manuala a unei basculante, caci altfel s ar putea sa fiti basculat jos din ea (si, in cel mai fericit caz, sa ajungeti de rasul colegilor).
c) Spotul „Basculanta” nu prezinta parasirea locului de munca fara aprobarea maistrului sau a altui conducator al formatiei de lucru. Un privitor atent va observa ca toate personajele sunt mereu impreuna, pe tot parcursul spotului. Nimeni nu i paraseste pe ceilalti si nici locul de munca. Mai mult, nici macar la birt nu se vede ca vreunul i ar parasi pe ceilalti, cu sau fara aprobare.
d) Orice spot/reclama/istorisire/act de comunicare in general ar putea incuraja muncitorii ca in timpul serviciului sa mai aiba si alte preocupari in afara de buna desfasurare a activitatii. Singura exceptie sunt filmuletele de protectia muncii, care nu prezinta nimic altceva decat muncitori si personal operativ care se preocupa permanent si non stop de buna desfasurare a activitatii, neavand niciun alt gand. Insa reclamele nu sunt astfel de filmulete. Si, in opinia noastra, nici nu trebuie sa devina.

In concluzie, consideram ca punctele a) si c) se refera la chestiuni inexistente in spotul „Basculanta”, iar b) si d) sunt critici nejustificate, dintr o perspectiva exagerat de ingusta si fara legatura cu fenomenul si mecanismele comunicarii publicitare.


Cu multumiri pentru acordarea ocaziei de a ne exprima punctul de vedere,

Director General XXXXX

Despre sinceritate. Se spune ca a fi sincer inseamna a nu ascunde nimic celuilalt, a te deschide tot. Este exact, dar criteriul acestei sinceritati il are intotdeauna celalalt, nu tu. Esti considerat sincer nu cand nu [...]
articol precedent
Ce-si doreste omul cu mana lui. Sursa: Evenimentul Zilei din 6 mai 2006. (www.expres.ro) Razvan Exarhu socheaza din nou: cum se face ca, dupa atata amar de evolutie, oamenii nu mai vor sa fie nimic. Pai, [...]
articol urmator

Comentarii: 1

(Max. 10 de comentarii pe pagina)

Comenteaza si tu

Comentariu articol: kumbi - 28 Ian 2007

Comentariu trebuie sa va felicit pentru nota de ironie sau mai bine spus umorul ironic pe care le contin acest mesaj pertinent. aceasta forma de replica inteligenta se asorteaza cu conceptul de reclama si nu cu produsul promovat de acesta. va urez cat mai mult spor in creativitate happy

Comenteaza si tu

Volvo S60 vs Jetta Last Edition

Opinii : : Miercuri, 28 Iul 2010

Viziunea lui George Carlin despre BATRANETE

Opinii : : Miercuri, 22 Mar 2006

Raspuns CNA clip Basculanta

Opinii : : Miercuri, 19 Apr 2006

Vara asta esti sirena sau balena? Vara asta esti sirena sau balena?

Opinii : : Marti, 19 Mai 2009

EDITORIALUL EVZ: Falimentul
ospitalitatii romanesti EDITORIALUL EVZ: Falimentul ospitalitatii romanesti

Opinii : : Joi, 29 Iun 2006

Despre sinceritate

Opinii : : Sambata, 8 Apr 2006

Munca l-a creat pe om?

Opinii : : Vineri, 9 Feb 2007

Ce-si doreste omul cu mana lui

Opinii : : Joi, 11 Mai 2006

Motivul uimitor pentru care Olanda (NU)
va intra in criza! Bicilistii... (NU)
cauzeaza criza in Olanda! Motivul uimitor pentru care Olanda (NU) va intra in criza! Bicilistii... (NU) cauzeaza criza in Olanda!

Opinii : : Duminica, 7 Apr 2013