Ecartamentul standard al cailor ferate
din Statele Unite este de 143.5 cm. Este
un numar foarte ciudat.
De ce
se foloseste acest ecartament? Pentru ca
asa se construiau in Anglia, si primele
cai ferate din SUA au fost facute de
englezi expatriati.
De ce
construiau englezii asa? Pentru ca
primele cai ferate au fost facute de
oamenii care construisera tramvaiele
premergatoare trenului si acesta era
ecartamenul folosit de ei.
De
ce il foloseau? Atunci cind au inceput
sa faca tramvaiele au folosit aceleasi
scule si sabloane pe care le foloseau
pentru a construi trasuri - iar acestea
aveau aceasta spatiere a rotilor.
De ce trasurile aveau nevoie de
aceasta distanta intre roti? Ei bine,
daca ar fi incercat sa foloseasca orice
alta spatiere, rotile s-ar fi rupt in
cele din urma pe vreunul din vechile
drumuri din Anglia, pentru ca aceasta
era departarea dintre santurile sapate
de alte roti de-a lungul timpului.
Cine construise aceste drumuri?
Primele drumuri ce acopereau mari
distante in Europa (si in Anglia) au
fost construite de Roma Imperiala,
pentru legiunile ei. Multe drumuri au
fost folosite de atunci pina in ziua de
azi. Iar carele de lupta romane au sapat
primele santuri in ele, iar dupa aceea
toata lumea si-a potrivit rotile dupa
ele, ca sa nu riste sa si le strice. De
vreme ce carele de lupta erau facute de
romani (sau la comanda lor) erau toate
la fel in privinta standardelor.
Ecartamentul cailor ferate din Statele
Unite de 143.5 cm deriva din
specificatiile originale pentru carele
de lupta romane. Birocratia este
nemuritoare. Astfel ca, daca vreodata va
intilniti cu cine stie ce specificatii
stranii si va intrebati "de unde curu'
calului le-au scos astia?" este perfect
posibil sa fie o intrebare corecta,
pentru ca, de exemplu, carele de lupta
romane erau facute astfel incit latimea
lor sa fie cit fundurile celor doi cai.
Astfel am gasit raspunsul la
intrebarea de la care am pornit initial.
Si acum partea interesanta. Cind privim
naveta spatiala pe platforma ei de
lansare, vedem doua rachete auxiliare
atasate de rezervorul principal de
combustibil. Acestea sunt "Solid Rocket
Boosters" -- SRB. SRB-urile sunt facute
de Thiokol la fabrica din Utah.
Inginerii care au proiectat SRB-urile ar
fi vrut sa le faca mai mari in diametru,
dar ele trebuiau transportate cu trenul
de la fabrica pina la locul de lansare.
Calea ferata trece printr-un tunel in
munti. SRB-urile trebuiau sa incapa in
tunel. Tunelul este facut pe masura caii
ferate, care este la rindul ei cam cit
dosurile a doi cai. Astfel ca, una din
trasaturile esentiale a propulsiei celui
mai puternic mijloc de transport din
ziua de azi a fost determinata acum mai
mult de doua mii de ani, de latimea unui
dos de cal.